21 ژانویه 2021 - یک کارآزمایی بالینی با هدف میکروبیوتا که توسط دانشمندان دانشگاه موناش، دانشگاه سیدنی و دانشگاه کوئینزلند انجام شد، نشان می‌دهد که یک مکمل غذایی گیاهی می‌تواند سلامت روده را بهبود بخشد و سیستم ایمنی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1، تقویت کند .به دنبال مصرف مکمل HAMSAB، غلظت اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه)استات، پروپیونات و بوتیرات(در مدفوع و پلاسمای افراد شرکت کننده افزایش یافت.

نویسنده ارشد و محقق اصلی این کارآزمایی بالینی، دکتر الیانا مارینو از دانشگاه موناش، گفت: در این مطالعه، 21 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 که یک مکمل غذایی را برای مدت شش هفته در رژیم غذایی روزانه خود گنجانده بودند، مورد آزمایش قرار دادیم. نتایج بررسی های ما افزایش تولید متابولیت هایی به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه را نشان داد که توسط میکروبیوتای روده تولید می شوند و مطالعات پیشین نشان داده اند که نقش مهمی در پیشگیری از دیابت نوع 1 دارند.

دکتر مارینو گفت: ما قبلا نشان داده بودیم که این مکمل غذایی، از موش ها در برابر دیابت محافظت می کند(Marino et al., Nat Immunol 2017). همچنین مطالعات پیشین تغییر میکروبیوتای روده و کاهش تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در مدفوع و خون افراد مبتلا به دیابت 1 را نشان داده اند.

این کارآزمایی بالینی نشان داد که سلول‌های ایمنی خون شرکت‌کنندگان پس از این مداخله ی تغذیه ای، فنوتیپ تنظیمی بهتری را به نمایش گذاشتند.

پروفسور همیلتون ویلیامز، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کوئینزلند، گفت: ما بسیار هیجان زده بودیم که متوجه شدیم سلول های ایمنی خون تنظیم شده اند. زیرا دیابت نوع 1 زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بیش از حد فعال می شود و به سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس حمله می کند.

دکتر Sonia Saad،دانشیار دانشگاه سیدنی، گفت: دیابت نوع 1 یک بیماری خودایمنی مادام العمر است که در سطح جهان در حال افزایش است و هنوز درمانی برای آن وجود ندارد. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به درمان با انسولین وابسته هستند. در نتیجه، ممکن است در دراز مدت دچار عوارض التهابی تهدید کننده ی زندگی، مانند نارسایی کلیوی، مشکلات عصبی و بیماری های قلبی عروقی شوند.

دکتر کرستین بل، سرپرست تیم تحقیق از مرکز چارلز پرکینز در دانشگاه سیدنی، گفت: در حالی که کنترل قند خون و نیاز به انسولین در افراد شرکت کننده به طور کلی تغییر نکرد، شرکت‌کنندگانی که بالاترین غلظت اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه را داشتند، بهترین کنترل قند خون را پس از مصرف این مکمل نشان دادند.

دکتر مارینو گفت: استفاده ی طولانی‌تر از این مکمل و شروع مصرف آن در مراحل اولیه بیماری می‌تواند به طور بالقوه حمله ایمنی را متوقف کند، سلول‌های تولیدکننده انسولین را حفظ کرده و تنظیم قند خون را بهبود بخشد.

دکتر مارینو گفت: این مکمل غذایی نشان دهنده یک درمان جایگزین ایمن و در دسترس برای بسیاری از کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 یا سایر بیماری های خودایمنی است. همچنین می تواند خطر عوارض التهابی بعدی مانند بیماری های قلبی عروقی را با انجام آزمایشات بالینی کاهش دهد.

این مقاله در مجله ی Microbiome با عنوان: "مکمل غذایی مبتنی بر متابولیت در دیابت نوع 1 انسانی با تعدیل میکروبیوتا و سیستم ایمنی مرتبط است" منتشر گردید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-01-potent-food-supplement-halt-immune.html